قصة ليلة الجن (الجزء الرابع)
نكمل القصة
كان يلبس لابس غريب جالس علي الارض ومتربع وكانو ام وتخيلو الرجل اللي شوفته قبل شويه عند الباب اللي كلمته بشرتو غريبه وعيونو برتقاليه كان في حضنه طفل راضيع وقاعد يخت عقارب من الارض و ياكلها للرجل هذا اي نعم يا جماعه ياخت عقارب من الارض وياكلها للرجل اللي معا وقعدين يضحكو انا اول ما شوفت اللي منظر حسيت بلخوف ما اقدرت اتكلم ترجعت يا جماعه ترجعت مباشره اول ما شوفت الباب راكبت لكن تخيلو الباب اتقفل عليا ورجعت تاني مره عايز اشوف الغرفه ولقيت الرجلين واقفين واشكالهم مراعبه وانا اصراخ زي المجنون ركبت في اتجاه الباب بقيت احول افتحو افتحو اللي اتفاجئت يا جماعه انو الباب هذا كانو في شخص بيضربو من بره كانو في شخص عايز يكسرو وفعلا اتكسىر الباب يا الله يا جماعه حسيت بفرج ما تتخيلو بقيت اطالع مين اللي كسر الباب اللي اتفاجئت هم الاتنين من راجل الشرطه كانو يبصو فيا ويقولو اهلا وانا قولتلك ايه يا سالم هذا الخسيس عندو بلي هنا ايه عندك هنا واحيد الحمدلله انتو الشرطه لا احنا من الكاشفه انت بتستهبل يا خو وايه اللى جايبك هنا واحيد يا جماعه الحمدالله انكم جيتو الحمدلله انكم انقذتوني انقذنك هههه انقذنك من ايه وايه القصه وايه اللي جابك القريه هذا واحيد يا جماعة الخير والله العظيم انا نفسه مش عارف ايه القصه انا كنت جايب معلمه معايا هنا الشرطه معلمه.معلمه ايه واحيد يا جماعه يا جماعه انا بحكلكم القصه دقيقه دقيقه بحكي انا سواق سواق شوفو الباص اللي بره حق الشركه انا بجيب المعلمات من العاصمه الي المدينه مدينة الساحل اللي تبعت عننا قريب الشرطه ايوه و بعدين واحيد وبعدين كل المعلمات هذ اليله الثالثه ما يجو اللي المعلمه امل الله لا يوفقها قالت لي انا مش معايا زوج ولا اب ولا اخ ولا احد من القراب عايزك توصلني الي القريه هذا عند المعالجه ام صالح وجبتها يا جماعه ونزلت ودخلت البيت قدامى الشرطه قدامك اسمع يا خويا عايزني اصدقق واساعد معاك اترك الكذب واحيد يا جماعه ما اكذب عليكم الشرطه كيف ما تكذب علينا علي فكره احنا كنا بنراقبك من الطريق السريع اول ما واقفت عند المخرج واخت الطريق الصحروي لانو احنا هذ المنطقه المراقبه الخاصه بينا نراقبك الناس اللي بتهرب مخدرات ويستخدمو الطريق الصحرويه هذا ولمه شوفنك واقف هناك بقينا نتباعك من بعيد وتعمدني نطفه الاضاءه علشان ما تحس بينا وما دخلت القريه هذا احنا دخلني ورايك وكنا بعيد ونشوفك وفعلا انت واقفت عند البيت هذا الحجره لكن لاحظت عليك حاجات غريبه شوفنك تكلم نفسك وما شوفنا اي حد نزل يا جماعه كيف ما حد نزل المعلمه امل فتحت الباب ونزلت الشرطه يا ابن الحلال احنا بنراقبك من بعيد احنا عندينا كاميره .كاميره في سيارة الشرطه بتسجل كل شي انت ما حد نزل من عندك من السياراة واحيد طيب يا جماعه ما شوفتو الرجال هذك اللي وجهه ابيض وعيونو برتقالي اللي كلمنه الشرطه ما احد يكلمك انت فعلا فتحت الزجاج وكنت تكلم نفسك بس ما في احد واحيد يا جماعة هتجننوني يا جماعه هذا البيت انتو لو ما كسرتو الباب هذا يمكن كانو قضو عليا جوه ارجال موجود جوه موجود شكلو مع واحد ساحر قاعد بيوكلو عقارب الشرطه بيوكلو عقارب اظهار صاحبنا انهو هذا سكران انت تخبي شي في البيت عندك ممنوعات واحيد يا جماعة الخير انا اول مره ادخل البيت هذا الشرطه اسمع اسمع تعالي معايا واحيد اخدوني يا جماعة الخير وفتشو الباص وحطوني في سياراة الشرطه وبعدها كانو يسمعو القصة وانا اقولهم صدقوني اني نزلت اللي بدق اللي اتفتح الباب دخلت جوه وسمعت صوت ولقيت اتنين. اتنين اشكلهم تخوف واحد منهم كانو كان يرضعو وياكلو عقاراب يا جماعه موجودين جوه ادخلو وشوفو تركوني الشرطين ودخلو فتشو البيت كامل لكن ما حصلو اي شي راجعو بعدها واتصلو بالعمليات وحكلهم القصه وطلبو منهم انهم يسلموني الي اقرب مركز طبعا يا جماعة الخير اخدنا .اخدنا الي المركز وحطوني الي التوقيف هناك دخلوني توقيف صدقوني يا جماعه ما تتمني تجلس دقيقه فيا سجن صغير مظلم بلعافيه تشوف نفسك فيا اسجنت هناك مع راجل كبير في سن راجل كان واضح انو تعبان ما اسمع اللي صوتي وكان يقولي معليش تحمل انا عارف انهم ما كانو مصدقينك صح واحيد ما هم مصدقيني اللي عارفك انت وايه القصه والرجل الكبير ضحك وقال انا عارف انا عنيت قبلك كتير من المشاكل القسم القسم هذا مو طبيعه وانا ويك متورطين انا متورط سنتين في المكان هذ ومش عارف امته ينتهي كل شي لكن انت انت اول ليله بنسبه ليك واحيد اول ليله هو ايه القصه يا عم انا في قسم شرطه انا متاكد اني ما عملت شي غلط بكره هودوني المحكمة الرجل الكبير ضحك وقال يودويك المحكمه اي محكمة ما في محكمة يا واحيد يا واحيد هانت من انت انا مين انا انا الشخص اللي كنت منتظرك توصل من زمان واحيد اوصل يا عم انا ما اقدر اشوفك مين انت الرجل الكبير ما تعرفنى حتي لو شوفتني انا يا واحيد الشخص اللي كان يسواق الباص قبلك في الشراكه واحيد نعم الراجل الكبير اي نعم انا اللي كنت اسوق الباص قبلك الباص هذا صارلي نفس اللي صرالك وراحت نفس القريه اللي انت ريحتها ودخلت هناك الناس اللي شوفتهم دول من الجن من الجن واحيد اي نعم من الجن الرجل انا وايك قاعدين ندفع ثمن غلطه احنا ما لينا اي علاقه فيها بس الجن دول مين يفهمهم الجن مين يفهمهم السيارة هذا اللي بسوقها او الصح الباص هذه تقريبا قبل سنوات قبل ما ادخل الشراكه في سواق معتوه صدمو عيل من عيال الجن بليل ومن يومها حقدو علي الباص تخيل حقدو علي الباص وفعلا قدرو يتخلصو من السواق لكن كراهو الباص عاده ولكن قبل قبل سنوات قبل ما تيجي كرونه كنت اشتغل كنت اودي المعلمات الي ماجات ليله من اليالي جالي اتصل من ليلي الله لا ردها وليه الله ما ردها مسكينه ليالي . ليلي اصلا ما تعرف القصه هذا الجن اللي كانو يتلعبو بينا هما اللي يتصل عليك ويمثلو عليك واحده من المعالمات ويخلوك تيجى القريه هذا اللي خاصه بيهم واحيد وانا اقول الاستاذه امل قاعده تغلط فيا طلعت المسكينه ما ليها ذنب الرجل الكبير ايوه ما لها ذنب لكن هما بيوهمك بكل شي اسمع انا انا عايز اعترفلك بشي يا واحيد . واحيد ايه هو الشي . الرجل انا صرالي سنوات طويله انت عارف ولا لاء صرالي اكتر من سنتين الان عندهم وكانت الحاله الوحيده اللي ممكن اطلع فيها انو يجي بديل يخد هذ الباص يعملو فيا نفس اللعبه ويجبو القريه وبعدين يجي يسجن هنا واحيد يعني يا عم امته نطلع من قسم الشرطه الرجل يا ابن الحلال افهم المكان اللي انا وايك فيا المسجنين فيا ما هو قسم شرطه هذا محطه قديمه في الصحراء مهجورة واحيد مهجورة الرجل اي نعم مهجورة لا تووقع حد يسال فيها عنك الله يعينك الله يعينك يا واحيد انا بطلع بعد شويه لانو خالص انتهت كل شي وسمحني يا واحيد ما اكتر ابلغ شرطه ولا ابلغ اي احد عند بصدق عندي سببين الاول اني خروجه من هنا مرهون بشرطين هذا اني لا اتكلم علي اي شي صارلي ولاحاجه التاني اني ما اقدر ادل المكان هذا ولا اعرفه لانو رايح يخدوني وانا مربوط العيون يا الله يا جماعه فعلا ما مرت 10 دقايق اللي خدو الرجل ده وطلعو اللي انا تركوني تركوني في المكان هذا اللب كان ميخف ومرعب كنت ابص حوالي واقرء عبارات غريبه الانتقام وقتل محباش لازم نخد حقه منو ومن كل واحد يسوق الباص ايه ذنبي يا جماعه وايه ذنبي يا جماعه انا كنت سواق ما لي اي ذنب لكن للاسف ما حد يسمعني حتي الباص الباص كنت اسمع منهم انهم يرجعون الطريق السريع برجعون الطريق السريع واكيد الشركه بتيجي تخدي انا عرفت يا جماعه عرفت الخسيس صحب الشركه ليش كان بيعطيني راتب عليا لانو خطفو السواق الاول السوق اللي كان مسجون معايا قبل شوي ولا غادر اللي كان مختفي قبل سنتين الان انا خالص محكوم عليا في هذ المكان اني بقعد لمده الله عالم ان تكون يمكن شهر شهرين سنه سنتين انا ما اعرف في النهايه لازم يجي سواق جديد يخد الباص ويمر في نفس المكان وسوي فيا نفس اللعبه واذ جبو خالص يكون عاقبه انتهي يا جماعه ما احد فيكم عايز يشتغل في الشراكه توصيل معلمات الله يرحم ولديكم اذ في احد رسلو تعالو جاربو الراتب زين مره ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وانتهت القصه واكتبولي في التعلقات ايه رايكم فيها
بقلم.Mohammed kalaf

تعليقات
إرسال تعليق