القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة ليلة الجن (الجزء الثاني)

قصة ليلة الجن (الجزء الثاني)


السلام عليكم يا جماعه ونكمل الجزء الثاني من القصه
وقالت امل لوحيد في وحده هناك بتعالج اسمه ام صالح
عايزه اروح عندها صدقنا انا ما اقدر اركب تاكسي الحالي
لاني ما اصق فيهم لكن انتم مشاء الله عليكم شركه كبيره
ومعروفه وموثقه والمشور كده كده مسجل علشان كده
انا اروح معاك وانا مطمنة . يعني يا استاذه امل اخديني
سواق واستغلتيني وطلعتيني اليوم علي اساس اوديكي
المدرسه وفي الاخير طلع مشور خاص انتي انتي عارفه
يا استاذه امل لو ادق علي صحاب الشركه بتصير نصيبه
كبير امل الله يخليك يا واحيد لا تدق عليا ولا شي اعتبرني
انا اختك انا اتحرمت من الاخوات ومن الابناء ومن الزوج
ومن الاب ومن اي واحد يساعدنا انا بقولك عايشه انا وامه
لحلني ومحتاجه علاج انا صار عندي صار عندي ضيق نفسه ام صالح ماشاء الله عليها انسانه تعالج علشان كده
عايزك توديني ليها والموضع مش هيخد اكتر من نص 
ساعه او ساعه بالكتير واذ 200 ريال ما تكفيك انا بعطيك
زياده واحيد لا لا يا بنت الحلال انا مش عايز منك ولا ريال
اعتبري انا هعمل الشغل هذا لوجه الله امل الله يعطيك العافية والله انا كنت عارفه المهم اسمعنا المكان تقريبا
زي ما قولتلك قبل ما نوصل المحطه اللي بنصلي فيها
الفجر قبلها تقريبا 30 كيلو بيجي مخرج اللي رقمو تقريبا
730 واحيد اه اه عرفتو المخرج عرفتو المخرج فعلا
امل هذ المخرج تطلع منو يمين وبعدين نروح القريه
القريه مجرد ما بنمشي 20 كيلو بنروح بتكون موجودة
هناك واحيد بس يا استاذه امل المنطقه ده صحرويه
متاكده في قريه هناك امل ايوه متاكده لا تشيل هم 
اذ وصلت هناك انا بكلم علي كل شي قفلت الخط
يا جماعه وتخيلو قاعد افكر اللي عملتو صح ولا غلط
هذ مستغلي هذ الباص الخاص تبع الشركه علي انو 
بوصلها المدرسه وفي الاخير طلع عندها مشوار خاص
بس يا جماعه البنت بتقول واحديني لا عندها اب ولا اخ
ولا زوج يعني يا جماعه انا المفرود اساعدها فعلا
وبعدين هذ ما رايحه سوق ولا مناسبه هذ رايحه تتعالج
لا لا  اظهار كنت قاسي عليها المهم يا جماعة الخير كنت
بمشي في الطريق والوضع زي ما هو لغاية ما وصلت
المخرج المخرج اللي قالت عليا اللي استاذه امل
وصلت هناك وبدأت اهدى السرعه اخت التلفون
وكنت هتصل بيها لكن اتفاجئت انها اتصلت عليا وبدات
تقول ايوه يا واحيد هو ده المخرج  وحيد طيب يا استاذه
امل المخرج انتي عارفه المخرج الان بيستمر 3كيلو
وبعدين بيكون طريق صحرويه امل لا تخاف الطريق
هذ واضح انا شوفته في الخريطه بيوصلني القريه
واحيد طيب يا بنت الحلال انتي عارفه الان الساعه كام
الساعه 2 ونص قبل الفجر يعني بروح عليهم عادي امل
يوووه انا اتوصلت معها وكلمتها بلعكس هذ الانسانه تقول
تعالي في اي وقت ودق الباب انا جاهزه وبساعدك
واحيد خالص اللي تشوفه وبعدين يا جماعه طلعت
من المخرج هذا وزي ما اتوقعت مشيت 3 كيلو اللي 
يتحول الطريق الاسفلت الي طريق صحروي رمال
مشيت عليها يا جماعي وما اكذب عليكم كنت احس 
بخوف ما تتخيلو صحراء واسعه وحوليك ما اشوف اي
شي  اللي ما اخير بعد ما مشيت 20 كيلو بدات تظهر
وكان في قريه قريه قديمه شويه توجهنا هناك يا جماعه
وبعدها اتفاجئت اني المعلمه اتصلت عليا وكانت طوال
المكالمه توصفلي الطريق تقولي روح من هنا روح يمين
روح يسر وانا مستغرب يا جماعه هذا راكبه وراه ما عندها
شبيبك جنبيه الشبيبك الجنبيه كان عليها عاكس اسود
كيف تقدر تشوف اللي بنت كيف قدره تشوف رغم كل 
شي محجوب قدمها لكن مع ذلك قعدنا نمشي داخل
هذ المسكان القديمه لغاية ما وصلني الي بيت كان
من الحجر القديم وقفنا هناك يا جماعه وسمعت صوت
باب الباص الخلفي بيتفتح اظهار انها نزلت المعلمه نزلت
وبعدها يا جماعة الخير شوفت المعلمه تمشي وتتوجه
الي الباب دقت وما اخد ثوني والباب اتفتح وبعدها
سمعت باصوت غريبه دخلت المعلمه البيت واتقفل
الباب ايه القصه هي الحين تقول توصل بليل وتتصل
عليهم هذا اللي وراه الباب علي طول فتحليها يلاه هذ
ممكن المعلجه هذ تشتغل شفتات ناس في ليل ونازلين
بالنهار هههههه دول المعالجين الشعبين دول خدوها
تجاره كتير منهم الان صار يقولك روح عند العطار واشتريه
كده وكده ويعالج كذا وكذ يعطيك شي قسمنا بالله ريحتو
تخليك تنسرع ويقولك اعالج 700 مرض ايه سبحان الله
كل انسان ليها رزقو قاعد يا جماعة الخير اللعب في
الجوال انتظر وانتظر مرة ساعه وساعه ونص معرفش
قصتها وينها وليه ما طلعت وبين وبينكم يا جماعه استحيت
انزل ادق الباب لكن اتفاجئت في شخص قرب من السياره
وبدا يدق علي كزاز السياره الجنبي وانا اول ما التفت
ما اكذب عليكم انا اترعبت اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
هذ وشه تخيلو رجل كبير في السن بس بشرتو يا جماعي
كانت بشرتو مراعبه شوفت الشخص يا جماعه اللي مصاب
بمرض البرص
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
يا تره ايه اللي يحصل في الجزاء الثالث
استنونا في الجزء الثالث قريبا جدا 
بقلم، Muhammad kalaf



أنت الان في اول موضوع

تعليقات